Szép Zöld Párizs az Olimpia évtizedében?

A látnivalóinak egyedülálló gazdagságát, a város különleges arculatát tekintve Párizshoz talán egyetlen másik metropolisz sem hasonlítható a világon. A zöld területek tekintetében azonban bőven van tér a fejlődésre, hiszen a főváros két nagy zöld tüdejét, a nyugatra elterülő Boulogne-i erdőt, illetve a keleti oldalon található Vincennes-i erdőt leszámítva a városfalakon belül csupán a Tuileriák-kertje és a Luxemburg-kert említhető a nagyobb összefüggő zöld területek között. A város vezetése ezen szeretne változtatni, és ambiciózus projekteket jelentett be, amelyek révén az új évtizedben Párizs valódi XXI. századi, környezetbarát és természetközeli nagyvárossá alakulna át.

Az átalakítások egyik része az eredetileg 2024-re tervezett (és a világjárvány következtében esetleg csak 1-2 év késéssel megvalósuló) párizsi olimpiai játékokhoz kapcsolódik. Már ma is a turisták által leglátogatottabb helyek közé tartozik a Trocadéro, ahonnan lélegzetelállító kilátás nyílik a Szajna túlpartján álló Eiffel-toronyra. A domb tetejéről most szökőkutas medencék mellett, hosszú márványlépcsőkön ereszkedhetünk le a folyópartra, majd a Jéna-hídon átkelve érünk el Párizs 1. számú jelképéhez. Az Olimpia alatt ennek a területnek, valamint a Vashölgy mögött elterülő Mars-mezőnek is fontos szerepet szánnak, hiszen a folyó jobb partján kivetítőkkel felszerelt hatalmas szurkolói közös zónát létesítenek, a Mars-mezőre ideiglenes stadion épül, és a Jéna-hídon húzzák fel azokat a lelátókat, ahonnan a nyílt vízi sporteseményeket lehet majd figyelemmel kísérni. Ezzel párhuzamosan a folyó mindkét partjának jelentős gépjármű-forgalmát teljes egészében a föld alá viszik, és maga a Jéna-híd is parkosított sétálóövezetté alakul át, ahol csak a tömegközlekedés és a mentők-rendőrség-tűzoltóság részére tartanak fenn 1-1 sávot. Az olimpiát (és a paralimpiát) követően a lelátók ugyan eltűnnek, azonban a parkosítás megmarad, és Párizs egy új, hatalmas sétálóövezettel lesz gazdagabb.

Annak érdekében, hogy vizuálisan is közelebb hozzuk a projektet, az alábbi hivatkozáson a Le Parisien animációs riportját tekinthetitek meg. A rövidfilm maga ugyan csak franciául érhető el, de a látvány azokat is kárpótolja, akik nem beszélik ezt a nyelvet. https://www.leparisien.fr/paris-75/en-2024-un-grand-jardin-reliera-le-trocadero-a-la-tour-eiffel-21-05-2019-8076675.php?fbclid=IwAR15U8fTApk0N9TczT-YZOgFSMYfuNgPQOBX8uBpOoFsG-VYA7NW9RsuW9w

Szintén nagyszabású terveket fogadtak el a világ talán legszebb sugárútja, a Champs-Élysées környezetbaráttá tételére. A több szakaszban 2030-ig megvalósítandó projekt a szinte mindig autókkal zsúfolt, kiemelten szmogos bulváron a felére redukálná a gépjárművek számára fenntartott zónát (a jelenleg kétszer négysávosról kétszer kétsávosra), miközben a zöldterületeket arányosan megnövelné, és a gyalogosok és kerékpárosok számára nagyobb teret biztosítana. A hatalmas vállalkozás első része a sugárút keleti kiindulópontját, Párizs legnagyobb terét, a Concorde-teret érinti majd, amelynek az Olimpiára kell elkészülnie, nem utolsó sorban azért is, mert – formabontó módon – ezen az oly nagy múltú téren rendezik meg a legújabb olimpiai sportágak (gördeszka, BMX, breaktánc, streetball) versenyeit.

A projektről a hvg.hu is beszámolt: ajánlom figyelmetekbe az alábbi hivatkozáson elérhető cikket, valamint a remek animációs kisfilmet, amelyen keresztül vethettek egy pillantást az elképzelt, látványos jövőbe. https://hvg.hu/zhvg/20210112_Champs_Elysees_atepites_parizs

Párizs élhetőbbé tételét szolgálja az a célkitűzés is, hogy a város egészét körbefutó körgyűrűn belül 2030-ra kizárólag elektromos autók közlekedhessenek, tehát a légszennyezésért felelős, hagyományos üzemanyagú járműveket teljes egészében kitiltanák a fővárosból. A magam részéről szorítok azért, hogy a városvezetés tervét siker koronázza, és ezzel Párizs jó példával járjon elöl sok más európai nagyváros, például Budapest számára is.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük